Helena Maes

Helena Maes

Helena Maes zette haar eerste stappen aan de Academie te Gentbrugge o.l.v. Erika Pauwels en Annemarie Rogiest. Aan het Conservatorium te Gent behaalde ze haar Master in de Klassieke Zang bij Zeger Vandersteene en Mireille Capelle. Het daaropvolgende jaar verwierf ze haar Aggregaats-diploma. Bij de Nieuw-Zeelandse Susan Roper volgde ze een Postgraduaats-opleiding Specialisatie Concertsolist aan het Conservatorium te Antwerpen. Ze volgde verschillende Masterclasses en Workshops in binnen- en buitenland en vervolmaakt zich tot op heden nog steeds wekelijks bij haar coaches. Ze nam deel aan de Koningin Elisabeth Wedstrijd, zat in de halve finale in de Belvédère Wedstrijd te Wenen voor Operette, Opera en Lied én werd lste Laureate van het Hilda De Groote Concours. Met 'Op zoek naar Maria' voor VTM ging ze naar de Maria Academie te Salzburg o.l.v. Frank Van Laecke en Linda Lepomme. Met Mieke Mussche vormt ze een harp en zang duo waar ze vanaf februari 2016 mee concerteert. Helena is Docent én Vakgroepcoördinator Zang en Stemvorming aan de Academie te Gent (Poel). Jarenlange ervaring in musicalverenigingen voor jaaropleidingen en muziekkampen (Event Team, MAGO, BVLO, Showproject, MiLA, Jeugd en Muziek en We Want More) zorgt ervoor dat ze een veelgevraagde Vocal Coach is. Met haar kenmerkend enthousiasme en typerende aanmoedigingen streeft ze ernaar elk kind/volwassene z'n eigen mogelijkheden te leren ontdekken én ontplooien.

Helena ging meermaals op tournee met Praga Khan, met Maurice Engelen en Helmut Lotti. Ook met Udo zingt ze geregeld samen. Ze verzorgde reeds tal van concerten, recitals en ceremonieën gaande van klassiek en heden-daags tot musical, pop en jazz. Ze zong reeds vele opera's en operettes en vertolkte onlangs in de Opera van Gent Eliza Doolittle in My Fair Lady. "Iedereen kan zingen, je moet er alleen maar in geloven en ervoor gaan!" (helenasings@gmail.com)

Zangstem: 
sopraan
Datum biografie: 
12 mei 2017

Magistrale barokcantates van Heinichen, Telemann & Graupner

J.D. Heinichen: Magnificat in A
G.P. Telemann: Ich danke dem Herrn von ganzem Herzen
C. Graupner: Magnificat in C

Op 8 & 9 mei 2015 bracht Vox Mago het schitterende oratorium "David" van de Duitse componist Carl Gottlieb Reissiger. Het was voor de eerste maal dat dit werk in België werd uitgevoerd, en de reacties van het publiek waren zo enthousiast dat we vinden dat we "David" in de toekomst nog moeten kunnen uitvoeren. Hier vindt u alle info omtrent dit oorstrelende oratorium. Geniet alvast mee van het openingskoor terwijl u verderleest:

 

Op 9 & 10 maart 2012 brachten Vox Mago en het orkest van de AMWD Gent een concert rond de figuur van Jan Dismas Zelenka (1679 - 1745). Het programma zag er als volgt uit:

Drie Karfreitagresponsorien (zwv 55 – 1723): Omnes amici mei, Vinea mea electa & Caligaverunt oculi mei
Miserere (Psalm 50 – zwv 57 – 1738)
Dixit Dominus (Psalm 109 – zwv 68 – 1726)
Missa Gratias agimus tibi (zwv 13 – 1730)

Feestelijke barokmuziek van F. Valls [Missa Scala Aretina] en Händel [Dettingen Te Deum] 

In het 10-jarig jubileumconcert houdt Vox Mago zicht trouw aan hun kwaliteitslabel door de uitvoering van deze grootse muziek. Het combineert de klinkende naam Händel met een zelden uitgevoerd werk: het Dettingen Te Deum, uitgevoerd voor de eerste maal op 27 november 1743, n.a.v. de overwinning in de slag om Dettingen, dit te Londen in aanwezigheid van George II.  

Leraars en leerlingen van de Muziekacademie van het Gemeenschapsonderwijs (MAGO) concerteerden en eerden op 13 en 14 maart 2009 G.F. Händel in de Sint-Martinuskerk van Gent.

Georg Friedrich Händel werd in 1685 te Halle (Duitsland) geboren en overleed in 1759 in Londen. In 2009 was er dus reden genoeg om deze meesterlijke barokker ook met onze academie gepast te eren.

Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem K. 626 Ignace De Keyser, musicoloog Mozart’s Requiem behoort tot de meest bekende werken uit het klassieke repertoire. De ontstaansgeschiedenis ervan leest als een roman. In de literatuur, theater en film [Amadeus van Miloš Forman], werden/worden daarrond nogal wat mythen geweven. Het werkelijke verloop van de feiten laat zich als volgt samenvatten: 1. Mozart schrijft zijn Requiem op bestelling, en hij krijgt die bestelling via een tussenpersoon.