Joris Bosman

Joris Bosman

Na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde Joris Bosman zich als korist in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor (Capelli Sancti Michaelis) o.l.v. Erik van Nevel, alsook Currende en het voormalige omroepkoor van de BRT o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck. Hij deed repertoire- en stijlkennis op bij onder meer Sigiswald Kuijcken, Paul Dombrecht, René Jacobs, Florean Heyerick, Pierre Cao en anderen. Joris bekwaamde zich als pedagoog en behaalde naast een eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied en opera ook de eerste prijs kamermuziek, specialisatie barokmuziek en het Hoger Diploma lied en oratorium. Hij bekwaamde zich verder bij James Griffith (G.B.) (The Sixteen) Liam Tuan (G.B. en B.), Marianne Blok (NL.) Chris Van Woerkom (B.), Claudine Arnaud-Verhelle en Albrecht Klora (B.) en volgde Masterclasses bij ondermeer Peter Schreier, Christophe Prégardien en Anthony Rolfe-Johnsson. Hij wordt als solist opgemerkt en uitgenodigd te Praag in Monteverdi's 'Maria-Vespers' o.l.v. Dirkjan Horringa (Utrecht, NL.) en in de rol van Ferrando in Mozarts 'Cosi fan tutte' te Cambrils in Spanje. Hij zingt ter gelegenheid van het Barokfestival van de Zavel (Brussel) in Purcell's 'King Arthur' en in der 'Esel's Schatten' van Strauss R., een productie van Opera Mobile in Dresden, Weimar en Arnstadt. Hij wordt uitgenodigd op festivals in eigen land waaronder het Festival van Vlaanderen en 'le festival de la Wallonie' alsook het 'festival de l'été Mosan'. Maar ook in Frankrijk waaronder Avignon, St.-Aubin (Bourgogne) en Pontigny, Vaux-de-Cernay en het vermaarde Festival de Cluny in Parijs. Door zijn kennis van het renaissance-en barokrepertoire geeft hij masterclasses in Brescia (N.-Italië) rond de componist Luca Marenzio. In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van ‘Achilles’ in Haendels laatste opera ‘Daedemia’ op het barokfestival van Istanbul. Hij zong voor de Munt-opera in Brussel en met VMT, Belcanto en voor de Gentse Opera als solist voor de uitvoeringen van 'Boris Goudonov', 'Der Fliegende Holländer', 'Die Lustige Witwe', 'Frühjahrsparade', 'Der Bettelstudent', 'Die Csardasürstin', Die Zirkusprinzessin', 'Viktoria und ihr Husar', 'Das Land des Lachelns', ... Hij was ook te gast in de opera van Rijsel voor de produktie 'Faust' van Gounod en 'La Traviata'. Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland, Frankrijk en België. Hij realiseerde CD-Opnames met Eufoda, Accent, en de Brusselse Mediatheek (Arsonor) en doceert zang aan de Muziekacademie August De Boeck' te Asse.

Hij zong voor de Munt-opera in Brussel en met VMT, Belcanto en voor de Gentse Opera als solist voor de uitvoeringen van 'Boris Goudonov', 'Der Fliegende Holländer', 'Die Lustige Witwe', 'Frühjahrsparade', 'Der Bettelstudent', 'Die Csardasürstin', Die Zirkusprinzessin', 'Viktoria und ihr Husar', 'Das Land des Lachelns', ...

Zangstem: 
tenor
Datum biografie: 
12 mei 2017

Op 8 & 9 mei 2015 bracht Vox Mago het schitterende oratorium "David" van de Duitse componist Carl Gottlieb Reissiger. Het was voor de eerste maal dat dit werk in België werd uitgevoerd, en de reacties van het publiek waren zo enthousiast dat we vinden dat we "David" in de toekomst nog moeten kunnen uitvoeren. Hier vindt u alle info omtrent dit oorstrelende oratorium. Geniet alvast mee van het openingskoor terwijl u verderleest:

 

Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem K. 626 Ignace De Keyser, musicoloog Mozart’s Requiem behoort tot de meest bekende werken uit het klassieke repertoire. De ontstaansgeschiedenis ervan leest als een roman. In de literatuur, theater en film [Amadeus van Miloš Forman], werden/worden daarrond nogal wat mythen geweven. Het werkelijke verloop van de feiten laat zich als volgt samenvatten: 1. Mozart schrijft zijn Requiem op bestelling, en hij krijgt die bestelling via een tussenpersoon.