Joris Stroobants

Joris Stroobants Bas De lyrische bariton Joris Stroobants (°1987) is reeds sinds 6-jarige leeftijd met muziek bezig. Na zijn eerste jaar AMV aan de muziekacademie te Merksem deed hij auditie voor het kinderkoor van de Vlaamse Opera. Naast vele producties als koorlid heeft hij er ook enkele rollen vertolkt zoals "Young Paris" in "King Priam — Michael Tippett", "kleine cupido" in "Dido and Aeneas en Venus and Adonis — Henry Purcell", "Young Parsifal" in "Parsifal — Richard Wagner" en een hoofdrol in "Let's make an Opera! — Benjamin Britten". Vanaf zijn 13de begon Joris verder zang te studeren aan de muziekacademie van Schoten bij Hilde Korthoudt waar hij de eerste stapjes leerde zetten als jonge bariton. In deze periode verleende hij reeds zijn baritonstem als solist aan diverse projecten. In 2006 heeft Joris een eerste prijs gehaald voor solozang bij de Dexia Classics wedstrijd en is hij winnaar geworden van de Wals Classics wedstrijd te Arnhem. Hij volgde ook privé-lessen bij Frans de Swert. Na de periode van studie verleent Joris Stroobants op regelmatige basis zijn bariton-stem aan allerlei oratoria als solist. Hij heeft ervaring mogen genieten in alle klassieke stijlperioden. Naast de soloprojecten werkt hij ook freelance samen met Opera Vlaanderen, De Munt en het Vlaams Radiokoor als koorlid.

Joris studeerde aan het Lemmensinstituut bij Dirk Snellings en Lieve Jansen waar hij zijn master behaalde in de zangkunst. Hier heeft hij ervaring mogen genieten als koorlid of solist onder vele dirigenten zowel binnen als buiten de school.

Zangstem: 
bas
Datum biografie: 
20 oktober 2018

Feestelijke barokmuziek van F. Valls [Missa Scala Aretina] en Händel [Dettingen Te Deum] 

In het 10-jarig jubileumconcert houdt Vox Mago zicht trouw aan hun kwaliteitslabel door de uitvoering van deze grootse muziek. Het combineert de klinkende naam Händel met een zelden uitgevoerd werk: het Dettingen Te Deum, uitgevoerd voor de eerste maal op 27 november 1743, n.a.v. de overwinning in de slag om Dettingen, dit te Londen in aanwezigheid van George II.  

Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem K. 626 Ignace De Keyser, musicoloog Mozart’s Requiem behoort tot de meest bekende werken uit het klassieke repertoire. De ontstaansgeschiedenis ervan leest als een roman. In de literatuur, theater en film [Amadeus van Miloš Forman], werden/worden daarrond nogal wat mythen geweven. Het werkelijke verloop van de feiten laat zich als volgt samenvatten: 1. Mozart schrijft zijn Requiem op bestelling, en hij krijgt die bestelling via een tussenpersoon.