4 & 5 mei '18: 10 jaar VOX MAGO | feestelijke barok!

Flyer 10 jaar Vox Mago | Feestelijke barokmuziek

F. Valls (1672 – 1747)

Missa Scala Aretina

G.F. Händel (1685 – 1759)

Dettingen Te Deum (HWV 283)

Helena Maes, sopraan
Bart Uvyn, altus
Denzil Delaere, tenor
Joris Stroobants
, bas

vrijdag 4 en zaterdag 5 mei 2018, 20.15u
Onze-Lieve-Vrouw Presentatiekerk
Lange Violettestraat 77
9000 Gent

------------------------------------

Vox Mago brengt onder de kundige leiding van Patrick Debrabandere jaar na jaar inspirerende concerten met krachtige uitvoeringen van veelal ongekende parels uit de vocale muziekgeschiedenis. De initiële barokperiode werd uitgebreid naar de romantiek, waarmee menigeen werd overtuigd van onze muziekprogrammatie alsook onze interpretatie.

Concerten met VOX MAGO beroeren steeds de harten van de talrijke aanwezigen, met lovende commentaren van kenners als "vocaal en interpretatief een sterke prestatie en aangename, goed uitgebalanceerde koorklank waarin harmonisch alles onder controle blijft."

VOX MAGO vormt een waardig concertkoor en blinkt uit in hun compacte en krachtige kernklank en expressieve beleving door de vocalisten.

In het 10-jarig jubileumconcert houdt Vox Mago zich trouw aan hun kwaliteitslabel door de uitvoering van deze grootse muziek. Het combineert de klinkende naam Händel met een zelden uitgevoerd werk: het Dettingen Te Deum, uitgevoerd voor de eerste maal op 27 november 1743, n.a.v. de overwinning in de slag om Dettingen, dit te Londen in aanwezigheid van George II. Dit Dettingen Te Deum is eigenlijk een grootse krijgshaftige lofrede. Het bevat achttien korte solo's en koren, meestal van een briljant en pittig karakter, de solo's worden verdeeld onder de alt, bariton en bas. Na een korte instrumentale prelude, opent het werk met een triomfantelijk koor met trompetten en pauken. Het is geschreven voor een vijfstemmig koor waarbij de sopranen zijn opgesplitst.

De nooit eerder in België vertolkte missa scala aretina is een meesterwerk van de Spaanse componist Francisco Valls (1672-1747). Het telt drie koren en een uitgebreide instrumentale bezetting, die ontzettend feestelijk aandoet. Deze Catalaanse componist was een tijdgenoot van Bach en werkte net als hem als kapelmeester voor diverse kerken. Als katholiek was zijn oeuvre echter heel anders dan dat van Bach. Negen missen, een handvol motetten en een reeks wereldlijke en instrumentale werken: hij stond nog duidelijk met een been in de late Renaissance. Tegelijkertijd was hij eigenzinnig genoeg om een waar schandaal te veroorzaken. In een bepaalde passage in het Gloria (bij de tekst ‘miserere nobis’) maakte Valls zo’n merkwaardige harmonische wending, door het niet voorbereiden van dissonanten, dat collega’s woedend werden. Voor moderne luisteraars is deze opwinding nu maar moeilijk te begrijpen.

Wellicht vond de eerste uitvoering van deze mis plaats in 1702 onder leiding van Valls zelf. Hij schreef expliciet deze mis – die verwijst naar het hexachord van Guido van Arezzo dat als cantus firmus wordt gebruikt – om te worden uitgevoerd in de liturgie in de kathedraal van Barcelona.

 
sideBar