Jan Caals studeerde aan het Lemmensinstituut bij Roland Bufkens en vervolgens bij Louis Devos aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, waar hij in 1984 het hoger diploma solozang behaalde. O.l.v. Louis Devos maakte hij talrijke opnames, o.a. 'Les messes des Morts' van M.A. Charpentier, waarmee hij de Prijs van Montreux behaalde.
Aldra trad hij op in oratoriumconcerten in België en Nederland en maakte meerdere plaatopnames met werken van Charpentier en Haydn. Ook operarollen bij de Vlaamse Opera en de Muntschouwburg kregen goede weerklank bij pers en publiek.
Zijn repertorium reikt van de Middeleeuwen en Renaissance (met Capilla Flamenca, Currende, Le Parlement de musique, Egidius-ensemble) tot de hedendaagse muziek, met creaties van Willem Kerstens (Gansendonck), Piet Swerts (Marcuspassie), Kurt Bikkembergs (Apocalyps), Geert Vanderstraeten (Rwanda-oratorium), Marx-Ernst Keller (Fontamara) en Paul Belaerts (kinderopera "A"). Hij zong met gerenommeerde barokorkesten zoals De Nederlandse Bachvereniging', 'Il Fondamento' en 'Le Parlement de Musique'. Jan Caals trad op met het Nationaal orkest (Carmen), 'de Vlos' (Turandot), Poppea, (Les comptes d'Hoffman, Salome') en met Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht.
Verder zong hij o.l.v. Mendi Rodan, Muhai Tang, Jean-Claude Cassedesus, Marc Mincowski, René Jacobs, David Porcelijn, Jean Jakus, e.a. Hij is te horen op een 40-tal cd-opnamen voor Erato, Eufoda, Ricercar, Naxos, Musique en Wallonie.
Met het vocaal polyfoniekwartet Capilla Flamenca werden vele onderscheidingen behaald: 2 maal 'Le diapason d'or' en verscheidene malen een 'Prix choque' van het gespecialiseerde muziektijdschrift 'Le monde de la Musique'.
Reeds meerdere decennia zingt hij de Bach-passionen en -cantates, oratoria van Händel, Mozart, Mendelssohn over heel Europa en maakt hij concertreizen naar Taiwan, Nieuw-Zeeland, de Filippijnen, Japan en Hongkong.